۱۳۹۹-۰۱-۱۳ - ۱۴:۰۶

بازار محصولات کشاورزی در “پسا کرونا” چگونه خواهد بود؟

کارشناسان معتقدند هر چند عملکرد دولت در مقابله با بحران‌ها چندان قابل دفاع نیست، اما می‌تواند با استراتژی همه جانبه با شناخت و رفع مشکلات از دوران “پسا کرونا” با آسیب کمتری عبور کند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛از شروع انتشار ویروس کرونا مشکلات اقتصادی در کشورهای درگیر با نبود تقاضا در بازار و کاهش واردات و صادرات خود را نشان داد. رکود و تورم از دیگر نتایج ناشی از شیوع این ویروس در اقتصاد بیشتر کشورها است در این میان اقشار آسیب پذیرتر از جمله کشاورزان از نتایج منفی بروز و شیوع بیماری کووید – ۱۹ ضربه خواهند خورد. آسیب اقتصادی به این گروه اجتناب‌ناپذیر است اما برای کاهش آن چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

 نبود تقاضا در بازار و کاهش واردات و صادرات پس از شیوع ویروس کرونا در تمامی بخش های تولیدی اتفاق افتاده و بخش کشاورزی نیز از این موضوع مستثنی نیست. اما با توجه به آسیب پذیری بالای کشاورزان نسبت به بحران‌های اقتصادی به نظر می‌رسد دولت باید برای جلوگیری از آن تدابیر دقیق برای بازار محصولات کشاورزی در دوران “پسا کرونا” اتخاذ کند.

 کارشناسان معتقدند هر چند عملکرد دولت در مقابله با بحران‌ها چندان قابل دفاع نیست، اما می‌تواند با استراتژی همه جانبه با شناخت و رفع مشکلات از دوران “پسا کرونا” با آسیب کمتری عبور کند.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، یکی از انتقاداتی که به دولت وارد می‌داند نحوه عملکرد نامناسسب در مقابله با شرایط بحران است.

وی با تاکید بر اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور پیام‌های منفی ما به بازارهای تجاری دنیا آغاز شده بود، اظهار کرد: جابه‌جایی مسافران چینی به علم بر شیوع ویروس کرونا اشتباهی بزرگی بود که اولین پیام منفی را به دنیا درباره تصمیم آن‌ها برای تجارت با ایران داد.

نورنی ادامه داد: پیام منفی دوم عدم قرنطینه شهر آلوده و نحوه برخورد درست با بحران به وجود آمده بود.

 به گفته وی؛ این دو پیام کافی بود تا قبل از اعلام خبر شیوع ویروس کرونا در ایران اعتماد کشورهای طرف تجاری از ما سلب شود.

نورانی بر این باور است که پروتکل‌های تجاری ناقص و یک سو موجب شده در شرایط بحران طرف تجاری ایران به راحتی از تعهدات خود شانه خالی کنند.

نورانی تاکید کرد: کمتر پروتکل‌های تجاری با ایران منصفانه و بیشتر قراردادهای تجاری ایران با سایر کشورها، یک طرفه و به نفع طرف تجاری مقابل ما است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: پروتکل‌های تجاری منصفانه می‌تواند در دوران پساکرونا تجارت ایران را نجات دهد.

نورانی تنها راهکار خروج ایران از بن‌بست پس از دوران کرونا را قدرتمندسازی دیپلماسی اقتصادی دانست.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدیریت تجارت خارجی از داخل انجام می‌شود، گفت: در حالی برای پیروزی بر بحران تجاری باید مدیریت در خارج از مرزها انجام شود.

نورانی پراکندگی مراجع اتخاذ تصمیم و اجرای سریع آن در شرایط پسا کرونا را ضروری عنوان کرد و افزود: به طور مثال برای تصمیم به صادرات محصولات کشاورزی؛ وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت،‌ امور خارجه و همچنین گمرک همگی دخیل هستند که تعدد این مراجع اتخاذ تصمیم و اجرای سریع آن را سخت کرده است.

وی اجازه ورود زیر ساخت‌ها را برای صادرات را از اقداماتی عنوان کرد که باید برای شرایط سخت پس از پایان بیماری کووید – ۱۹ انجام گیرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تعرفه بالای خروج کالا و عدم نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را از دیگر مشکلات پیش‌روی تجار در دوران پسا برجام برشمرد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=2501
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما