۱۳۹۸-۱۲-۱۹ - ۱۰:۲۳

دامنه نوسان بورس فردا تعیین می‌شود

مدیرعامل فرابورس گفت: کاهش دامنه نوسان فردا در شورا طبق نظر هیات مدیره سازمان طرح می‌شود و هر نتیجه‌ای گرفته شود به بازار اعلام می‌شود. نمی‌توان نتیجه را پیش‌بینی کرد و سازمان و شورا باید تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛در طول یک هفته اخیر دامنه نوسان بورس با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس از پنج به دو درصد کاهش یافت و پیش از اینکه به مرحله اجرا برسد، به دستور وزیر اقتصاد منتفی شد. با این حال قرار است سرنوشت آن در جلسه فردا (سه‌شنبه) که با حضور اعضای هیات مدیره و شورای عالی بورس برگزار می شود، تعیین شود و به گفته مدیرعامل فرابورس نمی‌توان نتیجه نهایی جلسه مذکور را پیش‌بینی کرد.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه شب بود که سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین شرکت فرابورس اطلاعیه‌ای اعلام کردند که “به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران مقرر شده دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه (۱۷ اسفندماه) به دو درصد کاهش یابد. در این اطلاعیه تاکید شده بود که تابلو قرمز بازار پایه فرابورس ایران کماکان دارای دامنه نوسان یک درصد است و تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از زمان اجرا قابل بازنگری خواهد بود”.

عمر این تصمیم که واکنش‌های زیادی را از سوی سهام‌داران در پی داشت، به دو روز هم نرسید و روز جمعه، وزیر اقتصاد دستور منتفی شدن تصمیم مذکور را صادر کرد.

در نهایت سعید فلاح‌پور – عضو هیات مدیره سازمان بورس – به ایسنا اعلام کرد که کاهش دامنه نوسان روز سه‌شنبه در شورای عالی بورس مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد؛ هرچند رئیس سازمان بورس قبل از اجرای تصمیم مذکور به صورت شفاهی با اکثریت اعضای شورای عالی بورس هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود.

دلیل کاهش دامنه نوسان، کاهش سرعت هیجان بود

در این راستا امیر هامونی – مدیرعامل فرابورس – در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه سازمان بورس نهاد رگولاتور بازار و تنظیم‌گر است و اختیارات قانونی دارد، اظهار کرد: شورا هم به همین ترتیب سیاست‌گذار اصلی است. هیات مدیره سازمان طبق اختیارات و وظایفی که طبق قانون دارد، می‌تواند از اختیارات خود استفاده و به تنظیم‌گری بازار کمک کند.

وی ادامه داد: کاهش دامنه نوسان با هدف کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک‌های سیستمی که در بازار وجود دارد و افزایش فرصت برای تحلیل بوده است تا مردم زمان بیشتری برای تحلیل و فکر کردن داشته باشند. این تصمیم به لحاظ تخصصی در بازار، قابل دفاع است تا با کاهش دامنه نوسان از پنج به دو درصد یا درصد دیگری سرعت هیجان را کم کنیم. اما شورای عالی بورس هم طبق قانون می‌تواند بر اساس سیاست‌گذاری کلان و بنا به صلاح کشور تصمیم‌گیری کند و تصمیم را منتفی کند.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به جلسه روز آینده در مورد تصمیم‌گیری در زمینه دامنه نوسان، گفت: کاهش دامنه نوسان روز سه‌شنبه در شورا طبق نظر هیات مدیره سازمان طرح می‌شود و هر نتیجه‌ای گرفته شود به بازار اعلام می‌شود. نمی‌توان نتیجه را پیش‌بینی کرد و سازمان و شورا باید تصمیم‌گیری کنند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1954
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما