۱۳۹۸-۱۲-۱۳ - ۹:۱۰

علت بالا و پایین شدن قیمت خودرو

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، همیشه قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر قیمت ارز مسیر خود را طی می‌کند. در مسیر قیمت‌های خودرو پارادوکس کاهش قدرت خرید مردم و سابقه افزایش قیمت خودرو، با توجه به شواهد درآمدهای ارزی وجود دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بهرام شهریاری درباره نوسانات اخیر قیمت‌ها در بازار خوردو و آینده آن در شرایطی که در روزهای پایانی سال هستیم و طبق روال هر ساله در این روزها، شاهد تقاضا و به دنبال آن رشد قیمت خودرو بودیم، اظهار کرد: تا زمانی که عوامل این بالا و پایین شدن قیمت‌ها در بازار به طور کارشناسی شده مورد بحث و بررسی قرار نگیرد، نمی‌توان برای پیش‌بینی آینده آن به جواب رسید.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بالا رفتن قیمت‌ها در چند هفته گذشته به دلیل خروج ایران از بحث FATF  و شوک ارزی بود که به دنبال خود افزایش قیمت کالاها را نیز داشت. بازار خودرو نیز که تحت تاثیر قیمت ارز قیمت‌های خود را بالا و پایین می‌کند، به دنبال صعود قیمت ارز، روند افزایشی به خود گرفت. پس از آنکه تاحدودی قیمت‌ها فروکش کرد، قیمت خودرو نیز کاهشی شد. البته که لازم به ذکر است هنوز به رقم‌های متعادل سابق خود بازنگشته است.

وی با بیان اینکه چشم‌اندازی برای ارزان‌تر شدن قیمت خودرو در بازار وجود ندارد، تصریح کرد: در رابطه با قیمت خودرو در بازار دو پارادوکس وجود دارد؛ علاوه بر اینکه دلیلی برای کاهش قیمت آن هم در بازار شب عید وجود ندارد و باتوجه به اینکه درآمد ارزی برای کشور وجود ندارد، احتمالا قیمت‌ها پایین نخواهد آمد و مجدد صعودی خواهد شد؛ قدرت خرید مردم نیز روز به روز کاسته شده و رفته‌رفته به سمتی حرکت می‌کند که دیگر مردم عادی توانایی خرید خودرو نخواهند داشت.

رکود تورمی در انتظار بازار خودرو

شهریاری افزود: این موضوع  ما را به رکود تورمی بازمی‌گرداند؛ در گذشته نیز بازار خودرو ایران نیز تجربه رکود در عین تورم را به خود دیده و بسیار زیان ایجاد کرده است. چشم‌اندازی برای تغییر شرایط فعلا وجود ندارد. اگر دولت تمرکز خود را بر درآمدهای مالیات قرار داده باشد باید به این موضوع توجه شود که این مالیات از چه کسانی دریافت می‌شود؛ واحدهای تولید که بدهی‌ها بزرگی را بر دوش دارند و هنوز نتواسته‌اند از پس بازار و دلالان بربیایند، چگونه می‌توانند برای دولت تامین درآمد داشته باشند؟

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با کاهش قدر خرید مردم درست است که تقاضا پایین می‌آید اما این کاهش تقاضا کاهش قیمت‌ها را رقم نمی‌زند، بلکه سبب رکود در بازار خواهد شد. البته که این رکود تورمی در آینده تنها شامل بازار خودرو نخواهد شد و سایر بازارها را هم درگیر خواهد کرد.

 

منبع: ایسنا

 

 

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1754
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما