بررسی صادرات به عراق در دوره این گزارش نشان‌دهنده صدور ۵میلیون و ۷۱۳ هزار تن کالای معدن و صنایع معدنی به ارزش ۷۹۸ میلیون دلار است که این رقم بیش از ۵۰ درصد صادرات به این سه کشور را شامل می‌شود. همچنین ترکیه نیز در این مدت ۵۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۹۳ میلیون دلار را جذب کرد و افغانستان هم در این مدت ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تن کالای معدن و صنایع معدنی ایران را به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار از آن خود ساخت.

اکنون موضوع کرونا یکی از دغدغه‌های تجارت خارجی ایران محسوب می‌شود و قطع ارتباط یا عدم پذیرش محموله‌های تجاری به مقاصد کشورهای همسایه برنامه‌های این بخش را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بررسی عملکرد تجارت خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی گویای آن است که ماهانه یک میلیون و ۶۳ هزار تن کالاهای این بخش بین سه کشور عراق، ترکیه و افغانستان توزیع شده و ارزش ماهانه آن هم رقم ۱۸۵میلیون دلار را نشان می‌دهد.

 

واقعیت اینکه بسته شدن مرزهای زمینی کشورهای مزبور با جمهوری اسلامی به منزله مخاطره‌ای برای تداوم صادرات بخش معدن و صنایع معدنی است و می‌تواند به‌عنوان دغدغه و مانعی برای فروش شرکت‌ها و از سوی دیگر باعث رشد قیمت دلار در بازار به دنبال کاهش عرضه باشد. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۵۰۰هزار نفر در بخش صنایع معدنی مشغول به‌کارند و سهم معدن هم ۱۳۸هزار نفر اعلام شده است.

 

امروز ۷۰درصد ظرفیت حمل ریلی هم اختصاص به بخش معدن دارد و برآورد شده در افق ۱۴۰۴ سهم معدن در بخش حمل ریلی به رقم حدود ۱۰۱ میلیون تن برسد. برابر آمار پارسال صادرات اقلام معدنی فلزی به وزن ۲۸میلیون تن به ارزش ۶ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار بود و شمش فولادی به‌عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی این بخش ۵/ ۵ میلیون تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار بود و تولیدات فولادی صادراتی هم به ارزش یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار محقق شد.