۱۳۹۸-۱۱-۲۴ - ۸:۳۸

ضرورت توجه به صادرات فرش دستباف

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: اشتغال قابل توجهی از محل تولید و صادرات فرش دستباف در کشور، قابل دستیابی بوده و لذا وزارت صمت نیز تاکید دارد تا به مقوله صادرات این کالا توجه شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حسین مدرس خیابانی در حاشیه بازدید از یک مرکز تهیه و تولید فرش و گبه ارگانیک در شیراز گفت: اشتغال قابل توجهی از محل تولید و صادرات فرش دستباف در کشور، قابل دستیابی بوده و لذا وزارت صنعت نیز تاکید دارد تا به مقوله صادرات این کالا توجه شود که به همین منظور، مرکز ملی فرش کشور نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای تقویت تولید و صادرات این هنر-صنعت اصیل ایرانی دارد تا این کالای سنتی، بتواند به جایگاه گذشته خود در بازارهای جهانی دست یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، صادرات فرش دستباف به تناسب توسعه صادرات دیگر کالاهای غیرنفتی، عقب‌ماندگی‌هایی دارد که باید به سرعت جبران شده و صادرات این کالا با شیوه‌های گوناگون، افزایش یابد؛ به خصوص اینکه مزایای متعددی در زمینه صادرات و تولید فرش در کشور وجود دارد که باید بیشتر به آنها توجه کرد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این کالا و محصولاتی نظیر آن، از داخل قابل تامین است و بنابراین با توجه به اینکه خروجی ارز برای تامین مواد اولیه تولید آن صورت نمی‌گیرد، ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، نسبت به سایر کالاهای صادراتی، بسیار بالا است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در گذشته نه‌ چندان دور، سهم صادرات فرش ایرانی در مقایسه با صادرات دیگر کالاهای غیرنفتی، بسیار قابل توجهی بود؛ اما امروز به دلیل تحریم‌ها و فشارهایی که بر سر راه صادرات این کالا اعمال شده، این سهم به شدت کاهش یافته؛ اگرچه در داخل نیز، نسبت به توسعه تولید و صادرات فرش دستباف و بازاریابی آن در بازارهای هدف جدید، غفلت شده است.

ایجاد نمایشگاه دائمی تخصصی فرش در دستور کار

وی تصریح کرد: ایجاد نمایشگاه دائمی تخصصی و استقرار خانه‌های فرش در بازارهای هدف یکی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رشد و رونق صادرات این کالای اصیل ایرانی است تا بتوان از طریق آن، بازارهای هدف صادراتی را متنوع‌تر کرده و بازارهای جدید در منطقه اروپا را نیز جایگزین کرد که بر این اساس، مرکز فرش ایران برای تقویت این بخش، برنامه‌هایی را طراحی کرده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت توافق تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، موقعیت بسیار مناسبی است تا بتوان در کشورهای آسیای میانه و به ویژه روسیه به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اوراسیا، صادرات را رونق بخشید.

فرش، فقط یک کالا نیست

مدرس خیابانی اظهار داشت: امروز بسیاری از رقبا، بازارهای هدف صادراتی فرش ایرانی را تصاحب کرده‌اند که به نظر می‌رسد باید یک کار ویژه هم بر روی تولید و هم بر روی صادرات این کالا انجام شود تا فرش به جایگاه اصلی خود بازگردد؛ چراکه فرش برای ایرانی‌ها تنها یک کالا به شمار نیامده؛ بلکه یک هویت و تمدن است؛ به این معنا که با صادرات فرش، علاوه بر ارزآوری می‌توان، تمدن ایرانی و اسلامی را هم صادر کرد.

وی افزود: بر این اساس، تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که به نوعی با حوزه تولید و صادرات فرش مرتبط هستند باید کمک کنند تا به لحاظ تامین تسهیلات ریالی و تسهیل بازگشت ارز صادراتی، بتوان صادرات را رونق بخشید؛ به نحوی که فرش به همان وضعیتی برسد که وزن قابل توجهی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد.

مدرس خیابانی، استان فارس را از کانون‌های تولید و صادرات فرش در کشور دانست و تصریح کرد: باید از این موقعیت برای صادرات فرش به کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده شود؛ به علاوه اینکه باید زیرساختهای لازم را نیز به لحاظ گمرکی فراهم ساخت تا فارس به عنوان کانون تولید و صادرات گبه و فرش در دنیا مطرح شود.

قائم‎مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، در خصوص دلایل کاهش صادرات فرش گفت: به دلیل اعمال برخی تحریم‌های ظالمانه بر علیه فرش دستباف ایرانی، شاهد کاهش صادرات این هنر-صنعت اصیل ایرانی هستیم و به موازات آن، در بازار داخل نیز به دلیل کاهش تقاضای خرید از سمت مردم که متاثر از کاهش قدرت خرید عمومی آنها در بازار است، شاهد پایین آمدن میزان فروش و استقبال مردم از خرید فرش دستباف بوده‌ایم.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=1070
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما