۱۳۹۸-۱۱-۱۶ - ۱۲:۳۰

بهبود محیط کسب‌وکار در پاییز ۹۸

مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت محیط کسب‌وکار ایران در پاییز سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ براساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش در پایین امسال شاخص محیط کسب‌وکار کشور به ۶.۰۳ رسیده که بهبودی نسبی نسبت به پاییز ۱۳۹۷ و تابستان سال ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد. در این شاخص هرچه عدد به سمت ۱۰ حرکت کند، وضعیت محیط کسب‌وکار بدتر شده و هرچه پایین‌تر باشد فضا برای فعالیت اقتصادی بهبود یافته است.

بررسی‌های انجام شده در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۶ با شاخص ۵.۷۸ بهترین محیط کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی را فراهم کرده ولی در سال ۱۳۹۷ با توجه به تلاطم‌های اقتصادی رخ داده این عدد به ۶.۳۳ افزایش یافته است.

بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران در پاییز سال قبل نیز نشان از آن داشت که این شاخص به ۶.۴۹ افزایش یافته، اما در سه فصل گذشته از سال ۱۳۹۸ بهبودی نسبی در عملکرد این شاخص رخ داده تا جایی که این عدد در تابستان امسال به ۶.۰۷ و در پاییز امسال به ۶.۰۳ رسید.

در بررسی مولفه‌های اصلی تاثیرگذار در این شاخص، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین، مقررات و روش‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار و دشواری تامین مالی از بانک‌ها، جزو نامناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار بوده‌اند. همچنین سه مولفه محدودیت دسترسی به آب، محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی و نحوه‌ی استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار و ارائه خدمات و محصول مناسب‌ترین مولفه‌های کسب‌وکار در ایران بوده‌اند.

اتاق بازرگانی ایران همچنین وضعیت محیط کسب‌وکار در استان‌های مختلف را نیز بررسی کرده که در میان آنها چهارمحال و بختیاری، تهران و البرز دارای بدترین وضعیت و آذربایجان غربی، گیلان و زنجان بهترین وضعیت را داشته‌اند.

در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشاورزی با ۵.۸۰ بهترین فضا را ایجاد کرده و پس از آن صنعت با ۶.۰۲ و خدمات با ۶.۰۶ در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این مدت وضعیت حوزه کشاورزی بهبود یافته، حوزه صنعت تقریبا ثابت مانده و شرایط در حوزه خدمات افت داشته است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=775
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما