۱۳۹۸-۱۱-۱۴ - ۹:۵۳
رصد پایلوت 10 قلم کالای اساسی در سامانه جامع انبارها؛

آغاز طرح ویژه رصد بازار شب عید از اول اسفند

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با اشاره به رصد پایلوت کالاها و اقلام اساسی در سامانه جامع انبارها گفت: طرح ویژه رصد بازار شب عید از اول اسفند آغاز و این طرح برای رصد بازار ماه مبارک رمضان تا پایان ماه مبارک ادامه می‌یابد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمدرضا تابش در جمع خبرنگاران گفت: از اول سال تاکنون آرامش نسبی در بازار مشاهده می‌شود و شوک‌های قبلی دیده نمی‌شود که این امر ناشی از افزایش تولید است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه به استناد اسناد تولید بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، افزود: در ذخایر کالاهای اساسی هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت شبکه نوین توزیع را برای ما فراهم کرده است، بیان داشت: به کمک این سامانه کالا از مبدا (تولید داخلی و وارداتی) تا مقصد قابل رصد است.

تابش بیان داشت: سامانه جامع تجارت بستر شفافی برای کالاها تعریف کرده و سامانه انبارها به عنوان یکی از سامانه‌های زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ابزار کار ما برای رصد مسیر کالا است.

وی بیان داشت: بنابراین از طریق این سامانه‌ها می‌توانیم کالاهایی که روال طبیعی تجارت را در داخل کشور طی کرده‌اند شناسایی کنیم و کالای قاچاق از غیر قاچاق را تشخیص دهیم.

تابش بیان داشت: به کمک سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها می‌توانیم رصد کالاهای با منشاء ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام دهیم و مطمئن شویم که این کالاها به ذینفع اصلی می‌رسد.

وی بیان داشت: پیش از ایجاد سامانه جامع انبارها ما نمی‌دانستیم چه کالایی در کدام موقعیت و به چه میزان وجود دارد اما با ایجاد سامانه جامع انبارها کاملا امکان رصد کالا‌ها بخصوص کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد فراهم شده است.

* رصد پایلوت  مبدا تا مقصد ۱۰ قلم کالای اساسی در سامانه جامع انبارها

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان اینکه امروز ما به دنبال آرامش بازار نیستیم بلکه به دنبال استمرار آرامش ۱۰ ماهه اخیر در بازار هستیم، گفت: براین اساس با کمک سامانه انبارها به صورت پایلوت ۱۰ قلم کالا مخصوصا کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان را رصد می‌کنیم.

وی افزود: برخی کالاهایی که مورد رصد ما می‌باشند مانند برنج، شکر، چای، کنجاله سویا، جو، ذرت دامی، لاستیک، کاغذ چاپ و تحریر، گندم و روغن موتور  منشا ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند بنابراین اگر براساس رصد از طریق سامانه انبارها متوجه شویم که دارنده این کالاها موجودی خود را در سامانه جامع انبارها ثبت نکرده است  با وی مطابق قانون برخورد می‌شود و و فرد خاطی مشمول احتکار، عرضه خارج از شبکه و در مورد کالاهای با منشاء ارز ۴۲۰۰ تومانی مشمول قاچاق کالا می‌شود.

تابش با بیان اینکه ظرف چند ماه آینده سامانه انبارها را برای سایر کالاها عملیاتی خواهیم کرد، بیان داشت: برای شب عید و ایام ماه مبارک رمضان به غیر از کالاهای مذکور ممکن است به تناسب نیاز آن مقطع زمانی کالاهایی دیگر هم مانند خرما و …. برای رصد از طریق سامانه جامع انبارها اضافه شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با بیان اینکه حدود ۵۷۰ هزار انبار در سامانه جامع انبارها ثبت شده است، گفت: هر فردی که مرکز نگهداری کالا دارد باید آن مرکز در سامانه انبار ثبت کند در غیر این صورت کالاهای نگهداری شده در آن انبارها کالاهای مجهول الهویه و یا همان کالاهای قاچاق و احتکاری شناسایی می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای اسفند ماه طرح ویژه شب‌های عید را آغاز می‌کنیم گفت: علاوه بر رصد کالا از طریق سامانه جامع انبارها، رصد بازار شب عید را با کمک بازرسین سازمان حمایت و وزارت صنعت انجام خواهیم داد البته در این طرح برای اولین بار بسیج اصناف، سازمان تعزیرات و … به ما کمک خواهند کرد.

* تشکیل حدود  ۶ هزار تیم بازرسی برای رصد بازار شب عید و ماه مبارک رمضان 

تابش با بیان اینکه تعداد بازرسین ما بین ۵ تا ۶ هزار است گفت: با توجه به اینکه حداقل هر تیم بازرسی باید ۲ نفر باشد بنابراین تیم بازرسی ما فقط ۳ هزار تیم می‌شود که با کمک اصناف و سازمان تعزیرات برای تشکیل هر تیم بازرسی یک نفر از وزارت صنعت و سازمان حمایت و یک نفر از سازمان‌های کمک دهنده در کنار هم قرار می‌گیرند و به این ترتیب در ایام شب عید و حتی تا ماه مبارک رمضان تعداد تیم‌های بازرسی ما می‌تواند حدود ۶ هزار تیم باشد.

وی با تاکید بر اینکه ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی به اندازه کافی است گفت: در هیچ کالای استراتژیک دچار کمبود نیستیم و به استناد قانون بایدتا ۶ ماه ذخیره کالای استراتژیک داشته باشیم.

وی در ادامه به آمار بازرسی‌های سازمان قبل و بعد از اصلاح قیمت بنزین  برای کشف کالای قاچاق اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه اول سال ۹۸ در مجموع ۳۴۶ هزار و ۶۲۵ فقره بازرسی انجام  شد در حالی که در ۹ ماهه سال ۹۷ تعدادی بازرسی برای کشف کالای قاچاق ۲۹۰ هزار و ۷۲ بازرسی بوده است.

تابش بیان داشت: جمع کل بازرسی‌های سازمان برای کشف کالاهای قاچاق و غیر قاچاق در ۹ ماهه اول سال ۹۷ در مجموع ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۵۷۳ مورد و در ۹ ماهه سال ۹۸ در مجموع ۳ میلیون و ۵۹ هزار و ۳۴۸ مورد بازرسی بوده که براین اساس در ۹ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بازرسی‌ها ۱۸ درصد بوده است.

وی بیان داشتن در ۹ ماهه اول سال ۹۷ تعداد پرونده‌های تشکیل شده ۱۹۰ هزار و ۵۸۶ فقره و ۹ ماه ابتدای امسال تعداد پرونده‌های تشکیل شده ۲۸۰ هزار و ۵۸۸ فقره بوده و این بدان معناست که در تشکیل پرونده ۴۷.۳۶ درصد رشد تشکیل پرونده داشته‌ایم.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارزش ریالی پرونده‌های متشکله در ۹ ماهه اول سال ۹۷ را ۳۵ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۴۹ میلیون ریال و در ۹ ماهه ابتدای امسال ۵۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۴۹۹ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: براین اساس رشد ارزش پرونده‌های متشکیل در ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲.۳۵ درصد بوده است.

وی همچنین بیان داشت: در ۷۶ روز قبل از اصلا بنزین تعداد بازرسی‌های سازمان ۶۲۳ هزار و ۸۳۲ فقره بوده و ۷۶ روز بعد از اصلاح بنزین تعداد بازرسی‌ها به ۹۳۹ هزار و ۷۹۹ مورد افزایش یافت که به این ترتیب رشد بازرسی‌ها ۳۶ درصد بوده است.

تابش همچنین تعداد پرونده‌های متشکله را در ۷۶ روز قبل از اصلاح قیمت بنزین را ۴۶ هزار و ۳۹۶ فقره و ۷۶ روز بعد از اصلاح قیمت بنزین ۷۳ هزار و ۱۵۹ فقره عنوان کرد و بیان داشت: ۵۱ درصد رشد تشکیل پرونده‌ها در این دو بازه زمانی بوده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارزش پرونده‌های متشکله ۷۶ روز قبل از اصلاح قیمت بنزین را ۲ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۵۸۴ هزار میلیون ریال و ارزش پرونده‌های متشکله ۷۶ روز بعد از اصلاح قیمت بنزین را ۶ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۹۹۴ هزار میلیون ریال عنوان کرد و گفت: براین اساس ۱۲ درصد رشد ارزش پرونده‌های تشکیل شده در این دو بازه زمانی بوده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=668
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما