۱۳۹۸-۱۱-۰۱ - ۱۴:۲۵

پیش‌بینی صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد طی سال جاری

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه، پیش بینی می‌شود امسال حداقل ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد به ارزش ۴ تا ۵ میلیارد دلار صورت گیرد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛خداداد غریب پور در دهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران اظهار داشت: هدف از اعمال تحریم‌های شدید آمریکا در زمینه صنایع فلزی، قطع صادرات کشور است ولی این اتفاق عملی نشد و در عین حال شاهد رونق گرفتن صادرات هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت افزایش سرمایه و توسعه بنگاه‌های بزرگ صنعتی و معدنی، گفت: تحقق این هدف با تعریف طرح های توسعه‌ای توجیه‌پذیر، عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: طی سال جاری شرکت فولاد مبارکه و شرکت ملی مس بیش از یک میلیارد دلار افزایش سرمایه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت های گل گهر و چادرملو طی سال آینده افزایش سرمایه خواهند داشت، عنوان کرد: سود سرمایه گذاری را صرف سرمایه گذاری در طرح های توسعه شرکت ها خواهیم کرد.

* ارزش سهام ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ در بورس

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ارزش سهام شرکت های معدنی تحریم شده از سوی آمریکا به ۲۸۰ هزار میلیارد تومان می رسد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم توانایی بانک ها در تامین مالی، رویکرد تامین نیازهای شرکت ها از محل سرمایه خودشان، رویکردی درست است.

وی با اشاره به اقدامات ایمیدرو در بخش های اکتشاف و زیرساخت، گفت: مجموع عملیات های اکتشافی ایمیدرو به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع خواهد رسید. این برنامه ریزی موجب شد تا به ذخایر قابل توجهی به ویژه در ایران مرکزی دست پیدا کرده ایم.

وی تصریح کرد: با اکتشافات جدید و اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک، به طور حتم ظرفیت تولید سنگ آهن کشور افزایش خواهد یافت.

غریب پور اظهار داشت: نه تنها به دنبال اکتشاف علمی و به روز هستیم بلکه استخراج علمی را هدف‌گذاری کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت استخراج در معادن سنگان را طی سال جاری افزایش دادیم، افزود: ۲ پیمانکار واجد شرایط در ۲ گروه (الف) و (ب) فعالیت خود را در معادن سنگان آغاز می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت ها باید در توسعه حوزه زیرساخت برنامه ریزی کنند، گفت: در حوزه زیرساخت، برنامه احداث جاده تربت حیدریه به سنگان با مشارکت ایمیدرو، شرکت های سرمایه‌گذار سنگان و وزارت راه و شهرسازی آغاز شد.

غریب پور تامین ماشین آلات و تجهیزات در بخش حفاری را یک ضرورت در بخش معدن و صنایع معدنی دانست و گفت: ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی، بستر تامین دستگاه های حفاری نوین و تجهیزات جدید حوزه را ایجاد خواهد کرد.

* تولید ۲۸ میلیون تن فولاد طی سال جاری

وی با تاکید بر اینکه راهی جز تسهیل صادرات نداریم، اظهار کرد: در شرایط بحرانی تحریم، تسهیل در صادرات باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، علی‌رغم اعمال تحریم‌های سخت، امسال پیش بینی می‌شود که حداقل ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد به ارزش ۴ تا ۵ میلیارد دلار داشته باشیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به اهمیت هم اندیشی با بخش خصوصی در پیشبرد اهداف این حوزه، گفت: انجمن های تخصصی بیش از پیش به فکر اولویت ها و تصمیمات ملی باشند.

غریب پور با اشاره به اینکه امسال ظرفیت فولاد کشور به ۳۸ میلیون تن خواهد رسید، عنوان کرد: طی این مدت تولید فولاد خام به بیش از ۲۸ میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این آمار حاکی از آن است که ما در بازار دنیا، مسیر درستی را انتخاب کرده ایم، گفت: در حوزه فولاد باید به سراغ محصولات با ارزش بالا برویم.

وی افزود: در صنعت فولاد مدیریت مصرف انرژی و بهره وری قابل کنترل است.

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=249
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما