۱۳۹۸-۱۰-۳۰ - ۱۴:۰۵
مصوبات ستاد تنظیم بازار برای پایان سال؛

۳ تصمیم برای کنترل بازار شب عید

سخنگوی ستاد تنظیم بازار از مصوبات امروز ستاد تنظیم بازار برای پایش بازار در پایان سال خبر داد و گفت:‌برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، فروش های فوق‌العاده، تشدید بازرسی‌ها از جمله مصوبات امروز ستاد تنظیم بازار است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛  محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: کارگروه ستاد تنظیم بازار صبح امروز برنامه ویژه این ستاد را برای ایام پایان سال مصوب کرد و برهمین اساس نمایشگاه‌های بهاره با مسئولیت کارگروه تنظیم بازار استان‌ها و به ریاست استانداری‌ها برگزار خواهد شد و تکلیف شده است که اگر استانی به هر دلیلی قصد برگزاری این نمایشگاه‌ها را ندارد باید دلایل خود را به ستاد تنظیم بازار استان ارائه و مجوز عدم برگزاری نمایشگاه را دریافت کند.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه برگزاری نمایشگاههای بهاره با محوریت اتاق های اصناف به عنوان مجری و ناظر تصمیمات کلان کارگروه تنظیم بازار استانها الزامی است و ستاد تنظیم بازار با این تصمیم، کار اجرایی را به خود صنوف و فعالان اقتصادی، محول نموده است.

وی با اشاره به اینکه فروش فوق العاده کالا و عرضه آن با تخفیف ویژه در واحدهای صنفی، فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار نیز از دیگر مصوبات جلسه امروز بوده است، خاطر نشان کرد:‌ در کنار این اقدامات،  طرح تشدید بازرسی‌ها در ایام پایان سال نیز ابلاغ و در دستور کار قرار گرفته است.

وی یکی دیگر از مصوبات این جلسه را عرضه ۱۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۳ هزار تن سیب برای پایان سال و خریداری شدن این میزان سیب و پرتقال دانست و گفت: این حجم سیب و پرتقال در انبارهای استانهای مبدأ ذخیره شده و قبل از اسفندماه به استانهای مقصد منتقل و با تعیین شبکه های توزیع منتخب که کالای تنظیم بازاری را در ایام پایانی سال عرضه می کنند، در ایام پایان سال و عید نوروز در اختیار مردم قرار گیرد.

کلامی با اشاره به اینکه برنج، شکر، روغن، مرغ و گوشت از دیگر کالاهایی است که در نمایشگاه‌ها عرضه خواهد شد، گفت: در این راستا با تشکل‌های تولیدی و واحدهای تولیدی بزرگ کشور نیز هماهنگی‌های لازم برای حضور در نمایشگاه انجام شده تا کالا بدون واسطه و با تخفیف ویژه به دست مردم برسد. عرضه شود.

وی ادامه داد: آمادگی تشکل ها برای معرفی واحدهای تولیدی جهت حضور در نمایشگاهها و غرف منتخب، اعلام شده؛ ضمن اینکه کمیته های ستادی دبیرخانه تنظیم بازار و دبیرخانه های کارگروههای تنظیم بازار در استانها نیز برنامه ریزی های لازم را برای این کار انجام خواهند داد.

کلامی افزود: نرخ میوه شب عید در پایان سال متناسب با هزینه ها و نرخ بازار، تعیین خواهد شد؛ چراکه دولت بنا ندارد اگر بخش خصوصی فعالی در حوزه ذخیره سازی میوه وجود دارد و این کار را انجام داده و قرار است به موازات برنامه های دولت، میوه عرضه کند، متضرر شوند. زیرا دولت در راستای تسهیل فضای کسب و کار، با عرضه میوه به بهای تمام شده، قصد جلوگیری از گرانفروشی یا بروز کمبود را دارد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار خاطر نشان کرد: قیمت شکر، گوشت و مرغ و برنج نیز مشخص است و مصوب ستاد تنظیم بازار است و بر این اساس، تناژ اقلام اساسی و قیمت عرضه برای توزیع در نمایشگاهها، متعاقبا از سوی دبیرخانه تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد، که کالا در حاشیه قیمت بازار و با تخفیف مشخصی، به دست مصرف کنندگان برسد. در این رابطه کار به کمیته و دبیرخانه تنظیم بازار محول شده که اعداد و ارقام را مصوب کرده و ابلاغ خواهد نمود.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: مرکز اصناف و بازرگانان دستورالعمل برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و فروش فوق‌العاده به سرعت تهیه و ابلاغ خواهد کرد. اتاق اصناف کشور که مجری برگزاری نمایشگاه است بتوانند در یک دستورالعمل مشخص، نمایشگاهها را برگزار کنند.

وی ادامه داد:‌  کارگروه تنظیم بازار استان با ریاست استاندار و حضور شهرداری، نیروی انتظامی، اماکن و نماینده وزارتخانه‌های استان‌ها این مسئولیت را برعهده داشته و تکلیف شده است که هزینه برگزاری نمایشگاه به طوری باشد که غرفه‌ها برای فعالین اقتصادی با کمترین هزینه به منظور عرضه کالا با قیمت مناسب انجام شود.

وی افزود: البته ضرورت دارد نهادهای عمومی دولتی که فضاهای برگزاری نمایشگاهها را فراهم و سایر دستگاهها که مسئولیت برگزاری نمایشگاهها را دارند باید امکاناتی از جمله پارکینگ، عابربانک، آتش نشانی و نیروی انتظامی همکاری لازم را انجام و هزینه ها را در چارچوب ضوابط تعیین کنند.

کلامی در خصوص اقلام مشمول حفظ تعادل و کنترل قیمت‌ها در ایام پایانی سال افزود: این اقلام شامل کالاهای و خدمات است که  مواد پروتئینی(مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ)، اقلام اساسی مواد غذایی( نان، برنج،روغن نباتی، شکر، رب، حبوبات، ماکارانی و ..) پوشاک، کیف و کفش، لبنیات شامل( شیر،پنیر،کره، ماست)شیرینی‌جات، آجیل و خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، تایر ماشین و روغن موتور و سایر موارد از جمله سوخت (بنزین، گازوئیل و کپسول گاز مایع) از جمله کالاهای مشمول برای رصد و پایش است.

وی در مورد خدماتی که در این پایش رصد می‌شود نیز گفت:‌حمل و نقل درون شهری و برون شهری شامل بار و مسافر هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی، خدمات تعمیر خودرو و خدمات پس از فروش، اماکن تفریحی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتل داری و گردشگری (واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها، رستوران‌های (بین شهری و دورن شهری) خدمات گردشگری،‌ خدمات انبارها و سردخانه‌ها،‌ارائه خدمات خبازی‌ها خشکشویی ها و قالیشویی ها از جمله خدماتی است که در طرح پایش پایان سال رصد می‌شود.

محمد رضا کلامی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر دلیل حضور وزارت اطلاعات در جلسات ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: وزارت اطلاعات از وزارت خانه‌هایی است که در کنار سایر اعضای ستاد در جلسات حضور دارد که دلیل آن نیز کمک به تصمیمات ستاد در خصوص مباحث امنیت اقتصادی جامعه و آرامش بیشتر برای سفره مردم است.زیرا وزارت اطلاعات ممکن است اطلاعاتی داشته باشند که از دید سایر اعضای ستاد تنظیم بازار مغفول مانده باشد و یا حتی از افزایش قیمت‌ها برای سواستفاده از شرایط را وزارت اطلاعات، خبر داشته باشد که با ارائه به ستاد، به اخذ تصمیمات بهتر کمک کند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=198
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما