رضا باکری دبیر انجمن لبنیات ایران با اعلام این مطلب  گفت: در کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل تاثیر مصرف شیر بر سلامت جامعه و تامین امنیت غذایی، مصرف شیر در تمام رده‌های سنی به‌طور مستمر ادامه دارد. اما متاسفانه این مهم در کشور ما به دست فراموشی سپرده شده است، مسوولیتی که به‌طور مستقیم بر عهده نهادهایی چون وزارت بهداشت، دفتر بهبود تغذیه و انستیتو تحقیقات تغذیه است. وی افزود: طبق گزارش دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۷، سازمان WHO کشور فنلاند را با سرانه مصرف ۳۶۱ کیلوگرم در رتبه اول و سوئد را با سرانه مصرف ۳۵۵ کیلوگرم در رتبه دوم در دنیا معرفی کرد درحالی‌که ایران در این رتبه‌بندی از بین ۱۰۰ کشور دنیا در رتبه ۹۸ با سرانه مصرف لبنیات ۶۶ کیلوگرم قرار دارد.

باکری گفت: با وجود اهمیت بالای این صنعت در امنیت غذایی جامعه و نیز نقش و سهم مهم این صنعت در اقتصاد کشور، موضوعاتی چون تحریم‌ها، قیمت ارز و نرخ تورم، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش نقدینگی بنگاه‌های تولیدی و… فضای فعالیت تولیدی صنعت را به وضع ناپایداری رسانده است. وی افزود: صنعت لبنیات با حدود ۶۰ سال سابقه به‌دلیل حضور پررنگ بخش‌خصوصی از رقابتی‌ترین صنایع کشور است و سهم اشتغال بالایی در کل زنجیره به خود اختصاص داده است. دبیر انجمن لبنیات ایران گفت: این صنعت از نظر تکنولوژیک فاصله‌ای با رقبای بین‌المللی ندارد و نیروی انسانی متخصص و دارای مهارتی گسترده دارد. همچنین سهم قابل‌توجهی در صادرات و ارزآوری دارد.

وی گفت: با توجه به اهمیت و وزن در خور توجه این صنعت در ساختار اقتصادی و نظام سلامت کشور، ایجاد کمیته سیاست‎گذاری صنعت لبنیات با حضور نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و بهداشت و درمان با نمایندگان کل زنجیره تولید اعم از نمایندگان شرکت‌های تولیدی و وارداتی نهاده‌های دامی، دامداران، صنایع لبنی و پخش ضروری به‌نظر می‌رسد. امنیت غذایی و سلامت جامعه و همچنین جلوگیری از هزینه‌های سرسام‌آور درمانی در سال‌های آتی نیازمند بازنگری در نظام سیاست‌گذاری صنعت لبنیات کشور با مشارکت کل ذی‌نفعان است. باکری با اشاره به اولین همایش ملی صنعت لبنیات ایران با شعار «پیشران، سلامت آفرین و فقرزدا» گفت: این همایش بستری مناسب برای گفت‌وگوی ملی بین کارشناسان تغذیه، دولت و بخش‌خصوصی برای چاره‌اندیشی مسائل پیش رو است و امید می‌رود راه‌حل‌ها و سیاست‌ها و پیشنهادهای مناسبی برای حل مسائل این صنعت با ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران به‌دست بیاید.

منبع: دنیای اقتصاد