۱۳۹۸-۱۰-۰۸ - ۸:۳۰

۲۰ صنعت آمریکایی آسیب‌خورده از سیاست‌های ترامپ

تحقیقات فدرال رزرو نشان می‌دهد استراتژی دونالد ترامپ برای استفاده از عوارض واردات در جهت حفاظت و تقویت تولید‌کنندگان آمریکا نتیجه عکس داده و ۲۰ صنعت آمریکایی را دچار آسیب کرده است.

آرون فلائن و جاستین پیرس، اقتصاددان‌های فدرال رزرو می‌گویند: «ما دریافتیم که عوارض ۲۰۱۸ با کاهش نسبی اشتغال در بخش تولید و افزایش نسبی قیمت برای تولید‌کنندگان همراه بوده است.»

طبق این تحقیقات درحالی‌که این عوارض رقابت برای برخی صنایع در بازار داخلی آمریکا را کاهش داده، ولی تاثیرات افزایش هزینه مواد اولیه و عوارض تلافی‌جویانه بسیار بیشتر بوده است.  این تحقیقات نشان می‌دهد: «درحالی‌که تاثیرات بلندمدت این عوارض نسبت به آنچه ما در اینجا تخمین می‌زنیم متفاوت است، نتایج نشان می‌دهد این عوارض باعث افزایش فعالیت در بخش تولید آمریکا نشده است.»

۱۰ صنعت تولیدی برتری که از عوارض تلافی‌جویانه خارجی ضربه خورده‌اند عبارتند از: رسانه‌های مغناطیسی و نوری، محصولات چرمی، ورقه‌های آلومینیوم، آهن و فولاد، وسایل نقلیه موتوری، لوازم‌خانگی، کارخانه‌های چوب‌بری، تجهیزات صوتی و تصویری، آفت‌کش‌ها و تجهیزات کامپیوتری.  ۱۰ صنعت برتری که به‌خاطر افزایش قیمت ضربه خورده‌اند عبارتند از: ورقه‌های آلومینیوم، محصولات فولادی، دیگ‌های بخار، آهنگری، محصولات اولیه آلومینیومی، ذوب ثانویه آلومینیوم، فلزات وابسته به معماری، تجهیزات حمل‌ونقل، ماشین‌آلات چندمنظوره و لوازم‌خانگی.

این محققان تاثیراتی را که بی‌ثباتی ناشی از سیاست تجارت بین‌الملل آمریکا بر اطمینان از تجارت گذاشته، بررسی نکرده‌اند. بسیاری از اقتصاددانان تردید نسبت به سیاست آینده دولت را اصلی‌ترین عامل کاهش سرمایه‌گذاری تجاری در سال‌جاری میلادی می‌دانند. اگرچه فدرال رزرو شرکت‌هایی را که تحت‌تاثیر جنگ تجاری ۱۸ ماهه چین و آمریکا قرار گرفته‌اند مشخص نکرده، ولی به‌نظر می‌رسد تولید‌کنندگان نیمه‌رسانه‌ها و وسایل الکترونیکی که برای فروش به چین متکی هستند، مخصوصا در این جنگ آسیب‌ دیده باشند. شرکت‌هایی مثل NVIDIA، میکرون تکنولوژی و اینتل.

 شرکت اپل تاکنون توانسته از عوارض بر گوشی‌های مونتاژ چین خود دوری کند.

درحالی‌که مصرف‌کنندگان چینی اغلب خودروهای ساخت داخل را می‌خرند، ولی تولیدکنندگان آمریکایی مثل تسلا هم در خطر هستند. این سازنده خودروهای برقی پس از وضع دور جدید عوارض قیمت خودروهای مدل S و مدل X خود را ۲۰هزار دلار افزایش داد ولی بعد این قیمت را پایین آورد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=90
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما