معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر  در نشست تخصصی فعالان معادن و صنایع معدنی استان زنجان، عنوان کرد: فعالان حوزه معدن، خانواده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و خود را موظف به حمایت از آنها می‌دانیم، زیرا خروجی و گزارش عملکرد ماحاصل فعالیت‌های فعالان این حوزه است.

جعفر سرقینی درخصوص صادرات بخش معدن و محصولات معدنی تا پایان سال جاری عنوان کرد: ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی امسال کشور متعلق به معدن و صنایع معدنی و حاصل زحمات معدنکاران و صنعتکاران این حوزه است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری ۱۱ میلیون تُن فولاد از کشور صادر شود در حالی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نه تنها هیچ صادراتی نداشتیم، بلکه واردات فولاد هم صورت می‌گرفت. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مجوز صادرات برای واحدهایی که ۵۰ درصد تعهدات ارزی خود را رعایت کنند صادر می‌شود، تصریح کرد: صادرکنندگان روی، بازگشت ارز حاصل از صادرات خود را در بانک مرکزی پیگیری و تصفیه کنند تا مشکلی برای صادرات در آینده نداشته باشند.

سرقینی گفت: هفته گذشته، تجدید نظر صورت گرفت و عوارض صادرات کنسانتره روی از ۲۰ به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه کنسانتره مازاد در کشور وجود داشته و نیاز صنعت نیز تامین نسبی شده است. سرقینی با اشاره به محدودیت اکتشاف معدن در اراضی دارای بوته گَوَن اظهار کرد: این قانون مربوط به دهه ۷۰ است که سازمان جنگل‌ها اجرا می‌کند و مشکلاتی را برای معدنکاران ایجاد کرده که در حال رایزنی هستیم تا توافقی صورت پذیرد و نیازی به اصلاح قانون نباشد به‌گونه‌ای که هم مراتع حفظ شود و هم معدنکاران به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در سال رونق تولید نمی‌توانیم اجازه واردات کالایی را که در داخل تولید می‌شود بدهیم، اما اگر کالای مشکل‌داری مد نظر فعالان است می‌توانند اعلام کنند تا بررسی و پیگیری لازم صورت پذیرد و در صورت نیاز، رفع محدودیت شود. سرقینی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تفویض اختیار به استان‌ها پیش‌قدم بوده است، خاطرنشان کرد: دستور مقام عالی وزارت این است که آنچه خیلی ضرورت دارد در مرکز رسیدگی شود چرا که کارها در استان‌ها به دلیل اشراف بر موضوع، بهتر از مرکز انجام می‌شود. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این راستا یک مورد نیز طی ماه جاری یا ماه آینده به استان‌ها تفویض اختیار خواهد شد.