۱۳۹۸-۱۰-۰۷ - ۹:۴۰

تبدیل موافقتنامه ایران با اوراسیا به تجارت آزاد تا ۳ سال آینده

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که موافقتنامه ایران با اوراسیا طی دو تا سه سال آینده به تجارت آزاد تبدیل می شود گفت: وقتی در فرآیند زمان تجارت آزاد برقرار می شود کالاها به راحتی بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه تبادل خواهد شد.

حمید زاد بوم از تبدیل موافقتنامه اوراسیا به تجارت آزاد طی دو تا سه سال آینده خبر داد و افزود: این موافقت نامه تجاری بین ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا یعنی روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان منعقد شده است.

وی اظهارداشت: موافقتنامه مزبور در مرحله نخست شامل ۸۶۲ قلم کالاست که قرار بر اینکه در فرآیند زمان تبدیل به تجارت آزاد شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: وقتی موافقتنامه تجارت آزاد بین کشوری با یک منطقه تجاری اتفاق می افتد به یقین در بحث تجارت، سرمایه گذاری های مشترک ودر یک کلام روی حرکت تجاری و اقتصادی کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: تبادل کالاها بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اغلب از سوی فعالان بخش خصوصی صورت می گیرد.

زادبوم اظهارداشت: نکته حائز اهمیت اینکه ایران توانسته در شرایط سخت تحریمی موافقتنامه مزبور را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برقرار کند که جای بسی مباهات دارد.

وی گفت: هم اکنون سطح تبادل تجاری سالانه این اتحادیه با جهان ۸۶۶ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: واردات این اتحادیه در سال بالای ۴۰۰ میلیارد دلار از دنیاست.

وی اظهارداشت: سه کشور عضو اتحادیه اوراسیا از قبیل روسیه، قزاقستان و ارمنستان همسایه ایران هستند و سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که عمده این واردات مربوط به روسیه است.

زاد بوم تصریح کرد: وقتی در فرآیند زمان تجارت آزاد برقرار می شود کالاها به راحتی بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه تبادل خواهد شد.

وی ادامه داد: تبادل آسان و روان تر کالا بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب افزایش سرمایه گذاری متقابل می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یکی از فوائد تجارت آزاد بین کشورها آزاد سازی سایر بخش ها است که می تواند اقتصاد این کشورها را حرکت دهد.

وی یادآورشد: این موافقتنامه دو تا سه سال آینده به تجارت آزاد منجر خواهد شد و به یقین بخش خصوصی بیشتر می تواند وارد تبادل تجاری و سرمایه گذاری مشترک با کشور های عضو اتحادیه شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=74
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما