۱۳۹۸-۱۰-۰۶ - ۱۴:۰۹

ازسرگیری واردات پوشاک از مناطق آزاد

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه ازسرگیری واردات پوشاک از مناطق آزاد را “فاجعه” خواند و گفت: اخیرا اخباری مبنی بر توافق وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در راستای برداشته شدن قید ثبت سفارش از واردات پوشاک در مناطق آزاد شنیده شده است.

به گزارش عصر صنعت ، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه از چند ماه قبل واردات پوشاک از مناطق آزاد منوط به ثبت سفارش شده بود، گفت: با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک عملا در چند ماه گذشته واردات پوشاک از مناطق آزاد نیز متوقف شده بود، اما به نظر می‌رسد در چهار هفته گذشته قید ثبت سفارش از واردات پوشاک در مناطق آزاد برداشته شده و واردات پوشاک از این مناطق از سر گرفته شده است.

بهرام حوالی شهریاری  نتایج طرحی که از دی‌ماه سال گذشته برای مقابله با قاچاق در سطح عرضه آغاز شد را “موثر” توصیف کرد و گفت که اجرای این طرح در کنار ممنوعیت واردات پوشاک، باعث رشد ۲۵ درصدی تولید پوشاک در سال جاری شد.

وی با بیان اینکه با این حال اجرای این طرح از فروردین ماه امسال متوقف شد، اظهار کرد: فروردین ماه امسال بعد از شناسایی برندهای محرز قاچاق و جایگزینی فروشگاه‌های ایرانی با توزیع‌کنندگان کالاهای قاچاق، مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه متوقف شد، اما تولیدکنندگان از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست کردند که اجرای این طرح ادامه پیدا کند.

به گفته حوالی شهریاری، قرار بود مرحله دوم اجرای این طرح به همراه شناسه‌دار کردن پوشاک داخلی اجرا شود، اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به اجرای ثبت شناسه کالا برای پوشاک وارداتی از یک سال و نیم گذشته، تاکید کرد که هر کالای خارجی که در حال حاضر بدون شناسه کالا در سطح بازار باشد، قاچاق است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۶۰ برند خارجی با مجوز در داخل کشور، تصریح کرد: برخی از این فرصت استفاده می‌کنند و پوشاک وارد شده از راه قاچاق را به نام تولید داخل عرضه می‌کنند.

حوالی شهریاری در ادامه با اشاره به اینکه از چند ماه قبل واردات پوشاک از مناطق آزاد منوط به ثبت سفارش شده بود، گفت: با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک عملا در چند ماه گذشته واردات پوشاک از مناطق آزاد نیز متوقف شده بود، اما به نظر می‌رسد درچهار هفته گذشته قید ثبت سفارش از واردات پوشاک در مناطق آزاد برداشته شده و واردات پوشاک از این مناطق از سر گرفته شده است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه ازسرگیری واردات پوشاک از مناطق آزاد را “فاجعه” خواند و گفت: اخیرا اخباری مبنی بر توافق وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت (صمت) با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در راستای برداشته شدن قید ثبت سفارش از واردات پوشاک در مناطق آزاد شنیده شده است.

  اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران سال گذشته میزان قاچاق پوشاک را سالانه بین ۲.۷ تا ۳ میلیارد دلار عنوان کرده است. در چنین شرایطی تولیدکنندگان پوشاک در ایران بارها خواستار برخورد با فعالیت فروشندگان پوشاک قاچاق شدند تا این‌که در نهایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پاییز سال گذشته اعلام کرد که از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷، با هماهنگی دستگاه‌های مختلف با تمام فروشندگان برندهای بدون مجوز رسمی پوشاک، برخورد قاطع می‌شود.

اما مرداد ماه امسال، حدود هفت ماه بعد از آغاز اجرای این طرح، مجید نامی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، اعلام کرد که “مبارزه با قاچاق پوشاک در سطح عرضه با صدور اخطار کتبی به شکلی که در سال گذشته اجرا می‌شد، تقریباً متوقف شده است”.

  این موضوع از شوای عالی مناطق آزاد پیگیری شد و طبق اعلام این سازمان ثبت سفارش و واردات پوشاک در مناطق آزاد طبق مصوبه «کمیته تعیین فهرست و سهمیه کالای همراه مسافر» در فروردین سال گذشته و به صورت محدود انجام می‌شود.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=28
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما